سبد خرید
مراکز انرژی در بدن با کمک مراقبه به تعادل و هماهنگی می‌رسند

نکاتی درباره مدیتیشن که نمی‌دانستید

مدیتیشن و تاریخچه آن

مغز ما یک ماشین قدرتمند است و قابلیت‌های بیشماری دارد با این وجود بسیاری از آپشن‌های این سوپر کامپیوتر همچنان ناشناخته مانده است. مدیتیشن یکی از علومی است که این روزها برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی، افزایش تمرکز، افزایش کارایی مغز و بهبود کیفیت زندگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته مدیتیشن یک درمان نوظهور نیست. اولین نشانه‌های استفاده از آن به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

یعنی دوره‌ای که این علم توانست فرهنگ مصر باستان، چین، هند و آموزه‌های بودیسم را به هم نزدیک کند. گسترش جهانی مدیتیشن در امتداد جاده ابریشم حدود پنج یا شش قرن قبل از میلاد آغاز شد و در سراسر آسیا گسترش یافت. یکی از ویژگی‌های جالب مراقبه این بود که با ورود به هر منطقه جدید به آرامی تغییر می‌کرد تا متناسب با فرهنگ همان ناحیه شود. اساس تمرینات مراقبه ساده است. شخص آرام می‌نشیند.

دکتر جو دیسپنزا و تکنیک مدیتیشن

روی افکار و تنفسش متمرکز شده و تمرینات را انجام می‌دهد. در جامعه مدرن امروزی مدیتیشن را می‌توان در کلینیک‌های سلامت روان، کلاس‌های یوگا و خودشناسی، مراکز درمانی و … یافت با این وجود ریشه‌های عمیق این درمان باستانی به فرهنگ‌ها و مذاهب گذشته بشر بر می‌گردد. زمانی که ما سرانجام به این درک رسیدیم که ریشه و درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها در ذهن جای دارد؛ این متد به سرعت محبوب شد.

دکتر جو دیسپنزا دانشمند پیشرو در زمینه استفاده از تغییر باورهای ذهنی در روند درمان، مدیتیشن را عضوی جدایی ناپذیر از تکنیک‌هایش می‌داند. وی توانست با ارائه تجربیات و تکنیک‌های منحصر به فرد خود به هزاران نفر از سراسر دنیا کمک کند تا سلامت خود را به دست آوردند.

تکنیک های معروف جو دیسپنزا

تکنیک‌های او آنچنان معروف و همه‌گیر شد که به نوعی یک انقلاب درمانی نام گرفت و افراد فراوانی از سراسر جهان متقاضی شرکت در کلاس‌های او شدند. همانطور که در دوره فعلی اگر بخواهید بودیسم تبتی یا مدیتیشن کره‌ای را امتحان کنید دیگر لازم نیست تمام راه را به تبت یا کره سفر کنید؛ برای بهره گرفتن از دانش دکتر جو هم دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاس‌ها ندارید. امروزه کتاب‌های جو دیسپنزا در کتابخانه تمام کسانی که به سلامت جسم و روح خود اهمیت می‌دهند؛ یافت می‌شود.

خودآگاهی برگرفته از متد جو دیسپنزا قدرت های درونی فرد را آزاد می‌کند

چرا مدیتیشن تا این حد محبوب است؟

اگر جز کسانی هستید که چندین سال است مدیتیشن کار می‌کنید و از ظرافت و عمق فوق‌العاده‌ای که این تکنیک به زندگی می‌بخشد بهره مند هستید؛ در این مقاله می‌توانید الهامات جدیدی را کشف کنید و چنانچه در مراقبه تازه کار هستید مفهوم آن را در اینجا به شکل ساده و سرراست دریافت خواهید کرد. مدیتیشن را می‌توان یک عادت روزانه در روتین زندگی میلیونها نفر در سراسر جهان و در تمامی فرهنگها دانست. این عدد رو به افزایش است چرا که روز به روزجنبه‌های جدیدی از ارزش‌ها و مزایای قابل توجه مراقبه کشف می‌شود.

انجام مراقبه در هر مکان و زمان

در اینجا لازم است این نکته را تذکر دهیم که برای مدیتیشن نیازی به شمع، بخور، حالت‌های پیچیده و هیچ ابزار و عمل عرفانی دیگری ندارید. می‌توان آن را تقریبا در هر مکان و در هر زمانی از روز تمرین کرد، مشروط بر اینکه شرایط مکانی موجب حواس پرتی شما نشود. مدیتیشن اگر به درستی استفاده شود ابزاری قوی برای شفای بدن، ذهن و روح است. همانطور که در آموزه‌های دکتر جو دیسپنزا هم شاهد هستیم؛ مدیتیشن باعث آرامش و رفع تنش بدن می‌شود.

می‌دانیم بدن موجود زنده میدان و منبع انرژی دارد که اگر این موجود نحوه کنترل این انرژی را بداند قادر است هم بر بدن خود و هم بر دیگران تاثیر بگذارد. این نیرو از نقاط پر انرژی بدن ساطع شده و توسط مغز و غدد در سراسر بدن هدایت می‌شود. یکی از قدرتمند ترین متد‌های مراقبه ارائه شده توسط دکتر جو بر نحوه کنترل این نقاط و چگونگی تسلط بر آنها دلالت دارد. برای فهم بهتر آن توصیه می‌شود کتاب ماورای طبیعی شدن را مطالعه نموده و همزمان با درمان‌های سنتی، تکنیک‌های آن را به کار بگیرید.

با انجام متدهای مراقبه بر مبنای کتاب ماورای طبیعی شدن، فرد سطح جدیدی از حواس را تجربه می‌کند

در دراز مدت، ذهن شما شروع به تجربه سطوح بسیار بالاتری از آرامش و صلح درونی می‌کند و این حس به آرامی به زندگی روزمره هم وارد می‌شود. سپس بدن مراکز استرس انباشته شده در اندام‌ها را شناسایی کرده و ترمیم را آغاز می‌نماید. افزایش تدریجی شادی، بردباری، عشق، درک، شجاعت و شناخت قدرت‌های درونی آنچنان تحولی در شخص ایجاد می‌کند که شاید برای خودش هم قابل باور نباشد.

مراقبه چگونه عمل می‌کند؟

در واقع تمام انواع تجربیات زندگی محصول جانبی مراقبه هستند. بیشتر تکنیک‌ها یک هدف نهایی دارند: دستیابی به سکوت کامل ذهن و در نتیجه رسیدن به سطح واقعی “من آگاه” که نتیجه آن ایجاد یک کانال ارتباطی مستقیم‌تر با درون خود، منبع هستی و خالق جهان است. شاید فکر کنید مدیتیشن یک سری تمرینات عجیب و غریب یا یک وضعیت نشستن خاص است اما شما با هر استاد و با هر متدی که دست به مراقبه بزنید در حقیقت در تلاش هستید تا دکمه ریستارت مغز خودتان را پیدا کنید.

نگاه کودکان به دنیای پیرامون

این یک روش سیستماتیک برای رهایی ذهن و برگرداندن آن به شرایط بهینه اولیه است. برای درک بهتر آن به یک کودک توجه کنید. اگر با او درباره اشتباه کردن، ترس از قضاوت دیگران، محکوم کردن خود یا پشیمانی صحبت کنید هرگز منظور شما را متوجه نخواهد شد. او فقط می‌خواهد لذت ببرد و برای رسیدن به خواسته‌اش تمام راه‌های ممکن را امتحان خواهد کرد. کودک اهمیتی به نگاه دیگران یا اینکه چطور به نظر می‌آید نمی‌دهد. به خوبی می‌داند چه می‌خواهد و تا رسیدن به آن هدف، هیچ مورد دیگری نمی‌تواند او را منحرف کند. اما هرچه سن بالا می‌رود؛ فشارهای اجتماعی به ما آموزه‌های غلط را دیکته می‌کند. تا آنجایی که هویت خود را فراموش کرده و در بهترین حالت تنها نسخه ضعیف شده‌ای از خود را به نمایش می‌گذاریم.

برای انجام مدیتیشن تنها به یک محیط آرام و به دور از حواس پرتی نیاز دارید

مدیتیشن چنانچه به شکل صحیح انجام گیرد شما را به روزهای صد در صد بودن باز می‌گرداند. در واقع مراقبه و مدیتیشن مانند یک بیدار باش است. بازگرداندن صدایی است که سالها در درونتان خاموش کرده‌اید و فلاش بک قدرتمندی که بتوانید دوباره خود واقعی‌تان را به خاطر آورید.

مراحل انجام مدیتیشن

در اینجا نحوه انجام یکی از ساده‌ترین انواع مراقبه را بیان می‌کنیم. توجه کنید که مدیتیشن ممکن است با توجه به نوع تکنیک یا صلاحدید استاد شما متفاوت باشد:

۱. یک مکان آرام و راحت برای نشستن پیدا کنید. بنشینید و سعی کنید کمر و شانه‌ها را صاف نگه دارید.

۲. چند نفس عمیق بکشید. چشمان خود را بسته یا نیمه باز نگه دارید.

۳. یک موضوع را انتخاب کنید. موضوع مورد توجه شما ممکن است یک مانترا، شعار، پایش تنفس، یک تصویر یا صدا‌ باشد.

۴. از طریق بینی نفس بکشید و در حین دم و بازدم، کلمه یا عبارات تاکیدی استفاده کنید. به عنوان مثال:

“من سراسر صلح هستم” (دم)

“من شفا یافته ام” (بازدم)

۵. مدیتیشن را به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید. سپس به آرامی برخیزید و به ادامه روز خود بپردازید.

در قسمتی از کتاب ماورای طبیعی شدن می‌خوانید: «زمانی که فرد در معرض استرس طولانی مدت قرار می‌گیرد انسجام مرکز قلبی ناپایدار شده و مغز در پاسخ به این آریتمی شروع به ارسال دستورات متناقض می‌کند. یکی از نتایج آن، اختلال در عملکرد اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک است. بدن را به شکل ماشینی تصور کنید که راننده آن به ناگاه شروع به گاز دادن و ترمز گرفتن همزمان کند. علاوه بر فشار مخربی که به اجزای ماشین وارد می شود؛ حرکت به این شکل هم غیر ممکن خواهد بود. بسیاری از ما ندانسته در همین شرایط قرار داریم. حجم عظیمی از انرژی مان توسط این پیام‌های نادرست به هدر رفته و به تدریج به همیشه مضطرب بودن اعتیاد پیدا می‌کنیم.»

در زمان مراقبه از جملات تاکیدی مثبت، موسیقی یا تصاویر آرامش بخش ذهنی استفاده کنید

استرس و درمان آن

هنگامی که ذهن و بدن در موقعیت استرس شدید قرار دارند، هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین در بدن ترشح شده و فرد را وارد فاز جنگ و گریز می‌کنند. این یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهمترین واکنش‌های بدن است. علتی که به موجب آن ما و تمام موجودات هم دوره ما تا به امروز منقرض نشده و به زندگی ادامه می‌دهند در همین پاسخ صحیح بدن به خطر خلاصه شده است. در این حالت مغز موقتا فعالیت‌های کم اهمیت‌تر را متوقف کرده و تمام تمرکز و انرژی بدن را معطوف مواجهه با خطر می‌کند. تا اینجا همه چیز خوب است اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که مغز مرتبا شرایط و محیط اطراف را خطرناک قلمداد کرده و یک استرس مزمن و تمام نشدنی را به فرد تزریق می‌کند.

متاسفانه شرایط زندگی شهری و دغدغه‌های فراوان فکری و اقتصادی درصد ابتلا به این بیماری را در جوامع مدرن بسیار بالا برده است. مدیتیشن به شما می‌آموزد چطور خود را از استرس کشنده‌ای که مدتها با شما همراه بوده رها کنید و آن را با نگرش‌های مثبت و سازنده جایگزین نمایید. در کتاب شکست عادت‌های کهنه شما می‌آموزید که بزرگترین مانع بر سر راهتان در واقع همان خود قدیمی‌تان است. همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد مغز شما یک سوپر کامپیوتر فوق پیشرفته است که برای دستیابی به قابلیت‌های آن نیاز است دفترچه راهنمایش را مطالعه کنید. می‌شود گفت این راهنمای جامع به بهترین شکل در کتاب‌های جو دیسپنزا گردآوری شده است. شما علاوه بر این می‌توانید مجموعه کامل کتاب صوتی جو دیسپنزا را هم از سایت‌های معتبری چون سکوی پرتاب بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران