سبد خرید

بررسی جامع فرکانس مغزی دلتا

فرکانس مغزی دلتا (۱-۴ هرتز) امواج مغزی آهسته ای هستند که در مرحله ۳ چرخه خواب ظاهر می شوند. در مرحله ۴، تقریباً بر تمام فعالیت های EEG تسلط دارند. در این مرحله، بازسازی تحریک می شود. امواج دلتای بیش از حد زمانی که فرد بیدار است ممکن است منجر به اختلالات یادگیری و ADHD شود و تمرکز را بسیار دشوار کند. مشخص شده است که افراد مبتلا به انواع مختلف آسیب های مغزی امواج دلتا را در ساعات بیداری تولید می کنند که آگاهی را بسیار دشوار می کند. راه رفتن و صحبت کردن در خواب در حالی رخ می دهد که تولید دلتا زیاد است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی فرکانس مغزی دلتا بپردازیم.

 مفهوم فرکانس مغزی دلتا

این امواج مغزی فرکانس پایینی دارند و اغلب هنگام خواب، استراحت یا مدیتیشن عمیق رخ می دهند. هنگامی که وارد حالت دلتا می شوید، در حالت استراحت یا در خواب عمیق هستید. امواج مغزی دلتا برای بازسازی و جوانسازی ضروری هستند. پس به طور کلی می توان گفت فرکانس مغزی دلتا نوعی موج مغزی با دامنه بالا است که در انسان یافت می شود و با خواب عمیق مرتبط است. امواج دلتا فرکانس یک تا سه هرتز دارند و با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) اندازه گیری می شوند.

فرکانس مغزی آلفا چیست و چرا مهم است؟

امواج مغزی دلتا

تصور می‌شود که فرکانس مغزی دلتا از تالاموس بیرون می‌آیند و عموماً با خواب آرام همراه هستند (که در مرحله سوم خواب شروع می‌شود.) این دوره زمانی که در طی آن فرکانس مغزی دلتا رخ می‌دهند، اصطلاحا خواب عمیق نامیده می‌شوند.

چگونه امواج مغزی دلتا را در خواب عمیق اندازه گیری کنیم؟

امواج دلتا برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۰۰ پس از اختراع EEG، شناسایی و توصیف شدند که به محققان اجازه داد تا فعالیت مغز را در طول خواب بررسی کنند. در طول خواب، مغز در تعدادی از مراحل مختلف چرخه می زند. که با فعالیت مغزی که در هر مرحله اتفاق می افتد از یکدیگر متمایز می شود.

حتما گوش کنید : کتاب صوتی شکست عادتهای کهنه

EEG از سطح سر ثبت می شود. پتانسیل های سطحی قابل اندازه گیری (میکرو ولت) توسط نورون های مغز در لایه بالایی قشر ایجاد می شود. کورتکس شامل فرآیندهای اطلاعاتی بیرونی مغز است. سیگنال‌های اصلی EEG توسط سلول‌های هرمی تولید می‌شوند. زیرا این سیگنال‌ها به گونه‌ای نسبت به ولتاژ قابل اندازه‌گیری، جهت‌گیری می‌کنند. منابع الکتریکی مغز دوقطبی هستند، که یک موجودیت باردار است که جنبه مثبت و منفی (شبیه باتری) دارد. EEG یک پدیده مغزی است.

امواج دلتا امواج EEG آهسته ای هستند که از حدود 4 بار در ثانیه نوسان می کنند.

محققان مغز معمولاً کار مغز را فقط در آزمایشگاه‌های خاص در دانشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها مطالعه می‌کردند. اخیراً محققان شروع به استفاده از دستگاه‌های قابل حملی کرده‌اند که افراد می‌توانند خارج از آزمایشگاه روی سر خود بگذارند. برای مثال، این دستگاه‌ها به محققان اجازه می‌دهند تا امواج مغزی دانش‌آموزان را در کلاس‌های درس، در طول ساعات مدرسه اندازه‌گیری کنند. این به نظر می رسد آینده نگرانه باشد.

 مراحل خواب

  • مرحله ۱ (N1): خواب سبک است. معمولاً بلافاصله پس از خوابیدن این مرحله، شروع می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. در این مرحله، مغز فعالیت آهسته و با دامنه بالا را به عنوان فرکانس تتا تولید می کند.
  • مرحله ۲ (N2): حدود ۵۰ درصد از خواب شبانه را در بر می گیرد و با کمپلکس های K مشخص می شود. این مرحله مقداری بیشتر از مرحله قبل به طول می انجامد.

تاثیر امواج مغزی و تاثیر افکار بر زندگی از نگاه جو دیسپنزا

  • مرحله ۳ (N3): خواب عمیق است و باید حداقل ۲۰ درصد از خواب شبانه را شامل شود. در این مرحله مغز شروع به تولید امواج آرام و عمیق خواب دلتا می کند. مردم در این مرحله بسیار کمتر پاسخگو هستند و کمتر از محیط بیرونی خود آگاه هستند. خوابِ موج دلتا اغلب به عنوان یک نقطه انتقال بین خواب سبک و عمیق در نظر گرفته می شود.
  • خواب REM با حرکات سریع چشم در خواب مشخص می شود. مرحله REM حدود ۹۰ دقیقه بعد از به خواب رفتن آغاز می شود. ممکن است هر شب، چندین چرخه REM اتفاق بیفتد.

فرکانس مغزی دلتا با مراحل خواب عمیق مرتبط هستند: یعنی مرحله ۳ و REM. در مرحله ۳، کمتر از نیمی از امواج مغزی از امواج دلتا تشکیل شده است، در حالی که بیش از نیمی از فعالیت مغز از امواج دلتا در طول خواب REM تشکیل شده است.

امواج دلتا در مرحله 3 و 4 خواب رایج است.

حقایق جالب در مورد فرکانس مغزی دلتا

جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده است که زنان فعالیت امواج دلتا بیشتری نسبت به مردان نشان می دهند. ماده ها در میان سایر گونه های پستانداران تمایل مشابهی دارند. اگرچه محققان هنوز در مورد دلیل خاصی به توافق نرسیده اند. رژیم های کتوژنیک که دارای چربی بسیار بالا و کربوهیدرات کم هستند می توانند باعث افزایش موج دلتا شوند.

اختلالات مغزی همچنین می تواند بر نمایش امواج دلتا تاثیر بگذارد. بیماری نارکولپسی، اسکیزوفرنی و پارکینسون ممکن است با تغییر در فعالیت فرکانس مغزی دلتا مشخص شوند. در مغزهایی که تجمع پلاک‌های آمیلوئید را نشان می‌دهند که نشانه بیماری آلزایمر است، امواج دلتا تکثیر می‌شوند. در آلزایمر پیشرفته، آنها نه تنها در خواب، بلکه در بیداری نیز یافت می شوند.

بیماری پارکینسون.

حتی برخی داروها و مواد شیمیایی بر امواج دلتا تاثیر می‌گذارند. الکل می‌تواند بر فرکانس مغزی دلتا تاثیر بگذارد و استفاده نادرست طولانی‌مدت می‌تواند منجر به تغییرات پایدار در فعالیت دلتا شود.

بیشتر بدانید : هدف فرکانس مغزی تتا چیست؟

چه موسیقی برای خواب عمیق و امواج مغزی دلتا خوب است؟

موسیقی آرام، آهسته و ساز احتمالاً بهترین انتخاب برای تشویق به خواب عمیق خواهد بود. یکی از آهنگ هایی که به طور خاص برای القای خواب عمیق و امواج دلتا ساخته شده است، آهنگ Drifting into Delta اثر دکتر لی آر بارتل است. نشان داده شده است که این آهنگ در زمان صرف شده در خواب موج آهسته را افزایش می دهد.

سخن نهایی

از آنجایی که نوسانات آهسته و امواج دلتا معمولاً در طول خواب با هم ظاهر می شوند و تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است، آنها اغلب به عنوان امواج آهسته در کنار هم قرار می گیرند. داده‌هایی که امواج آهسته را در طول خواب ردیابی می‌کنند، ممکن است بینش‌های جدید بیشتری را در مورد اثرات جداگانه نوسانات آهسته و امواج دلتا نشان دهند. همچنین ممکن است در نهایت ثابت شود که با ایجاد اختلال در امواج دلتا، خاطرات را تقویت کنیم. مطالعات مربوط به فعالیت مغز در افرادی که حافظه‌های خارق‌العاده دارند نیز ممکن است مفاهیمی را برای مداخلاتی به همراه داشته باشد که برای یادگیری مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران