سبد خرید
فرکانس مغزی آلفا

فرکانس مغزی آلفا چیست و چرا مهم است؟

مغز شما یک مرکز شلوغ از فعالیت های الکتریکی است. این موضوع به این خاطر است که یاخته های مغز شما که درواقع همان نورون ها هستند، از الکتریسیته برای ایجاد ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. هنگامی که گروهی از نورون ها سیگنال الکتریکی را به گروه دیگری از نورون ها ارسال می کنند، آن را فرکانس مغزی می نامیم. پنج نوع اصلی فرکانس مغزی وجود دارد که از بسیار آهسته تا بسیار سریع دسته بندی می شوند. فرکانس مغزی آلفا وسط این امواج قرار دارد. مغز شما زمانی که بیدار هستید این امواج را تولید می کند.

دانشمندان برای مدت طولانی می دانستند که امواج مغزی آلفا چقدر برای عملکرد سالم مغز مهم هستند. اخیراً، علاقه به مدیتیشن و تمرکز حواس، این دانش را مورد توجه جویندگان عصر جدید و مربیان یوگا قرار داده است.

در این مقاله، ما نگاهی دقیق‌تر به این خواهیم داشت که امواج مغزی آلفا دقیقاً چه هستند، چه عملکردی دارند و چگونه با امواج مغزی دیگر مقایسه می‌شوند.

فرکانس مغزی آلفا

تاریخچه

هنگامی که هانس برگر فرکانس مغزی آلفا را در سال ۱۹۲۹ مستند کرد، حدس زد که آنها ممکن است در فرآیندهای ذهنی آگاهانه نقش داشته باشند. اما از اظهارات قطعی در مورد موضوع اجتناب کرد.

پنج سال بعد، لرد E.D. آدریان و برایان متیوز وجود آلفا را تأیید کردند. آدریان و متیوز مشاهده کردند که وقتی افراد چشمان خود را می‌بندند، ریتم این امواج قوی‌تر است. این زوج به این نتیجه رسیدند که ورودی بصری به نحوی با آلفا تداخل دارد.

در طی روزهای اولیه تحقیقات EEG (دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰)، بسیاری از آزمایشگران توجه خود را بر آلفا متمرکز کردند. احتمالاً به این دلیل که آسان ترین فرکانس برای ضبط با ابزارهای موجود در آن زمان بود. این هجوم اولیه آزمایش طیف وسیعی از نتایج را در مورد این نوع فرکانس مغزی به همراه داشت و ریتم را با انواع عملکردهای ذهنی مرتبط کرد. به عنوان مثال، در سال ۱۹۳۹، دکتر جورج کریزر ادعا کرد که بین برخی از تغییرات موج آلفا و هوش کم ارتباط پیدا کرده است.

و این تحقیقات تا به امروز ادامه داشته است. در ادامه به بررسی دقیق تر این دستاورد های علمی خواهیم پرداخت.

مطالب بیشتر : موسیقی گوش نواز ذهن با تغییر فرکانس مغز

امواج مغزی آلفا چیست؟

همانطور که در مقاله فرکانس های مغز اشاره کردیم، وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، اولین کاری که انجام می دهید چیست؟ شاید ساعت را خاموش کنید. در این مرحله، مغز شما ممکن است آرام باشد.

بنابراین، در حالی که قصد بیدار شدن دارید، مغز شما امواج آلفا تولید می کند. شما از مغز خود نمی خواهید که داده های بسیاری را پردازش کند یا به بررسی مشکلات بزرگ بپردازد. این فرکانس به سادگی نشان می دهند که شما در حالت استراحت هستید.

گفته می شود میزان فرکانس مغزی آلفا با میزان خلاقیت رابطه مستقیم دارد.

جالب اینجاست که مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که مغز شما ممکن است امواج آلفای بیشتری را در قسمت خلفی مغز شما هنگام مدیتیشن تولید کند. مغز شما کاملاً در حال استراحت نیست، اما سعی نمی‌کند با مسئله بزرگی که نیاز به تمرکز دارد مقابله کند.

فرکانس مغزی آلفا چه تفاوتی با سایر فرکانس های مغزی دارد؟

امواج مغزی آلفا تنها یکی از انواع امواج مغزی هستند. در واقع پنج نوع رایج امواج مغزی وجود دارد. امواج مغزی با فرکانس اندازه گیری می شوند که واحد اندازه گیری آن هرتز است. این امواج از خیلی آهسته تا خیلی سریع متغیر هستند. امواج مغزی آلفا در وسط این طیف، بین امواج تتا و امواج بتا قرار می گیرد.

مزایای فرکانس مغزی آلفا چیست؟

شاید تعجب کنید که چرا فرکانس مغزی اینقدر مهم هستند. هنگامی که مغز شما این امواج را تولید می کند، به فعالیت هایی مانند مدیتیشن و استراحت پاسخ می دهد. این امر می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد و به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

ممکن است تقویت فرکانس مغزی آلفا میزان خلاقیت شما را نیز افزایش دهد. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد اگر به طور خاص بر تقویت امواج آلفا تمرکز کنند، می‌توانند باعث افزایش خلاقیت شوند. به عنوان یک کارآزمایی تصادفی، می تواند نویدبخش استفاده از تحریک غیر تهاجمی مغز برای افزایش تولید امواج مغزی آلفا در مغز باشد.

بررسی جامع و کامل فرکانس های مغزی

همه ما می خواهیم آرامش، آرامش و خلاقیت بیشتری را احساس کنیم. با حالت های آلفا، از خود راضی تر خواهید بود و در کار بهره وری بیشتری خواهید داشت. فرکانس مغزی آلفا همچنین با مدیتیشن ذهن آگاهی، توجه، خودتنظیمی و احساس بهزیستی مرتبط است.

اگر امواج آلفا قطع شوند یا از تعادل خارج شوند چه اتفاقی می افتد؟

مغز تولید فرکانس های مغزی را متوقف نمی کند. اگر به دلایلی، مغز شما امواج آلفا زیادی تولید نمی کند، به این معنی است که شما در حالت ذهنی آرام قرار ندارید. اما ممکن است که فرکانس مغزی شما نامتعادل شوند.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دچار عدم تعادل امواج آلفا شوند. این اتفاق بیشتر در ناحیه ای از مغز به نام قشر پیشانی چپ رخ می دهد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ به یک تکنیک تحریک مغز به نام تحریک جریان متناوب ترانس کرانیال (tACS) نگاه کرد. آنها دریافتند که می توانند امواج مغزی آلفا را افزایش دهند و علائم افسردگی را در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD) کاهش دهند.

راه تولید یا افزایش امواج مغزی آلفا

اگر تمرکز کنید، ممکن است بتوانید امواج مغزی آلفا خود را افزایش دهید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که آموزش نوروفیدبک به برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) کمک می کند. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن شما در زمان واقعی به فعالیت الکتریکی مغز خود پاسخ می دهید و سعی می کنید آن را تنظیم کنید.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که ممکن است بتوان مغز خود را برای تولید فرکانس مغزی آلفا آموزش داد که می تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ همچنین نشان داد که تمرین مراقبه و تمرکز حواس می تواند به افزایش فرکانس مغزی آلفا کمک کند.

پیشنهاد سکوی پرتاب برای شما :

کتاب صوتی قدرت باور از جو دیسپنزا

نکته مهم ارتباط امواج آلفا با خلاقیت و اوج عملکرد است.

سخن نهایی

همیشه نوعی فعالیت الکتریکی در مغز شما در حال انجام است، خواه از آن آگاه باشید یا نه. در زمان‌های مختلف روز، بسته به کاری که انجام می‌دهید، یک نوع از امواج الکتریکی مغز شما غالب خواهد بود. وقتی امواج آلفای مغز شما غالب است، احتمالاً در حالت استراحت هستید. تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرکز حواس و مدیتیشن ممکن است به افزایش فرکانس مغزی شما کمک کند. این به نوبه خود ممکن است به شما کمک کند که احساس آرامش بیشتری داشته باشید، کمتر مضطرب شوید و، طبق برخی مطالعات، حتی ممکن است سطح خلاقیت شما را افزایش دهد. در این مسیر می توانید از مطالب سایت سکوی پرتاب استفاده کنید.

One comment

  1. امیرحسین فراهانی

    خوب بود
    لذت برم
    تشکر از محبت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران