سبد خرید
ایجاد عادت

نکاتی که هرگز کسی برای ایجاد عادت جدید به شما نمی‌گوید

همه‌ی ما انسان ها، موجوداتی هستیم که در ساخت و ایجاد عادت جدید تبحر ویژه ای داریم؛ اما خودمان از آن بی خبر هستیم. مثلا می توانیم هر روز سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شویم، مثل همیشه دندان هایمان را مسواک بزنیم، قهوه یا چای بنوشیم و به محل کار خود مراجعه کنیم. این کار ها هر روز به صورت یکسان در زندگی همه آدم ها با کم و کاست هایی، انجام می شوند. با این حال، چرا ساخت یک عادت جدید خیلی سخت به نظر می رسد؟ چرا داشتن برنامه ساخت عادت جدید وجود ندارد؟

بسیاری از کارشناسان می گویند که ما همیشه تلاش می کنیم تا از طریق راه های نادرست برای ساخت و ایجاد عادت جدید اقدام کنیم؛ مثلا به طور ناگهانی تصمیم می گیریم وزن کم کنیم یا یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم آن هم بدون اینکه گام های مورد نیاز آن را (برای به ثمر رسیدن)، بدانیم. راه کار هایی که در این مطلب ارائه می شوند تا برای ایجاد عادت جدید استفاده کنید، با تحقیقات متعددی به دست آمده اند.

عادت جدید

برای ایجاد عادت جدید آن را پیوند بزنید!

به گفته بسیاری از کارشناسان، برای اینکه ایجاد عادت نو و تازه برایتان سخت نباشد می توانید آن را به عادت های مرسوم و همیشگی زندگی تان ملحق کنید. یک لیست از عادت های موجود خود ایجاد کنید، آنها را بررسی کنید و ببینید چگونه می توانید به واسطه ی آنها برای ایجاد عادت جدید کمک بگیرید. مثلا روتین روزانه، بهترین بخش از کل روز است که می توانید یک عادت جدید را در آن جای دهید. مثلا مدیتیشن. این کار به طور خاص توسط دکتر جو دیسپنزا در کتاب شکست عادتهای کهنه شرح داده شده است.

سایز عادت ها را کوچک کنید

به گفته دکتر جو دیسپنزا و بسیاری از متخصصان مانند بی جِی فوگ (همکار پژوهشی در دانشگاه استنفورد) برای ساخت عادت های جدید باید از انتخاب عادت های کوچک شروع کرد. شروعِ هر عادت بزرگ و نسبتا سختی به میزان بالایی از انگیزه نیاز دارد که اغلب در افراد یافت نمی شود یا سریعاً به اتمام می رسد. عادت های بزرگ را به عادت های کوچک بشکنید و آن را به عادت های موجود در زندگیتان گره بزنید. کم کم خواهید دید که یک کار بزرگ انجام داده اید که در ابتدا، نشدنی به نظر می رسید!

برای ساخت عادت جدید آن را هرروز انجام دهید

هیچ عادتی بدون تکرار همیشگی نمی شود. طبق تحقیقاتی که در ژورنال اروپایی روانشناسی اجتماعی منتشر شده‌است، عنوان می شود که ۱۸ تا ۲۵۴ روز طول می کشد تا یک عادت در زندگی ما جانمایی شود و ما به طور اتوماتیک برای انجام آن اقدام کنیم. به طور متوسط این رقم ۶۶ روز عنوان شده است. این روند همان چیزی است که دکتر جو دیسپنزا در کتاب شکست عادتهای کهنه از آن به عنوان «تبدیل یک عادت به ناخودآگاه» یاد می کند. یعنی بعد از یک دوره زمانی مشخص، عادت جدید جزئی از بدن و ناخودآگاه ما می شود و چه مشتاق باشیم و چه نباشیم آن را انجام خواهیم داد.

ساخت عادت جدید

آسان بگیرید

برای ایجاد عادت جدید و برنامه ریزی برای عادت های خوب شما باید اسباب و وسایل آن را دم دست بگذارید. مثلا اگر می خواهید برای ساخت و ایجاد عادت در ۲۱ روز یا بیشتر تلاش کنید، حتما باید از قبل برای آن برنامه داشته باشید. اگر می خواهید صبح به پیاده روی بروید، لباس های مخصوص آن را بپوشید و با آنها بخوابید! یا وسایل مورد نیازتان برای رفتن به باشگاه را دم در خانه بگذارید. این کار ها بیدار شدن و آماده شدن برای انجام آن عادت جدید را بسیار راحت تر می کند. حتی اگر بخواهید (مثلا) لازم نیست برای بدن سازی به باشگاه بروید و حتما از خانه خارج شوید. در خانه نیز می توانید با وسایل و تجهیزات ِمحدودی که دارید این عادت را در خود به ثبات و تکرار برسانید.

به خود بابت هر تغییر پاداش دهید

پاداش دادن بخشِ مهمی از ایجاد عادت جدید را تشکیل می دهد. البته دیدن تغییراتی که در بدن یا زندگی تان بعد از شروع یک عادت تازه حاصل می شود دو حالت دارد؛ یا فورا خود را نشان می دهد یا در طی مدت زمان زیادی. در هر دو حالت شما می توانید برای ترغیب شدن جهت پیگیری بیشتر آن عادت، برای خود پاداش یا جایزه بخرید. این مهم ترین بخش ساخت عادت نو است.

کتاب شکست عادتهای کهنه دکتر دیسپنزا را بخوانید

برای ایجاد عادت جدید به منبع ِمناسب نیاز دارید. در سایت سکوی پرتاب کتاب صوتی شکست عادتهای کهنه با صدای امیر سیاهی با قیمت مناسب در دسترس است. این کتاب، گام به گام در کل ۲۰-۶۰ روز ساخت عادت نو همراه تان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران