سبد خرید
درمان استرس

درمان استرس و راهنمای جامع در محیط کار

به دنبال درمان استرس شغلی هستید؟ استرس، جنبه های مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد، به روان مان آسیب می زند و جسم مان را تماماً درگیر خود می کند. اگر این استرس دائماً در طول روز تکرار شود، به نوع حاد تبدیل می شود که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد. اغلب میزان استرسی که ما در طول زندگی تجربه می کنیم بیشتر به محیط کار و بیرون از خانه مربوط می شود؛ یعنی وقتی وظیفه ای را بر عهده مان گذاشته‌‌اند و برای پیشبرد هر چه بهتر آن کار، دائما دچار اضطراب و استرس خواهیم شد یا نگران عدم پیشرفت درست کارهایمان هستیم.

این کاملاً طبیعی است و می تواند برای بسیاری از مردم در دنیا روی دهد. درمان استرس و اضطراب اول باید به یافتن عامل ایجاد استرس معطوف شود. سپس برای درمان استرس می توان راه کار های پیشنهاد شده توسط متخصصان را به کار گرفت. در این مطلب به طور خاص و اختصاصی، در مورد استرس شغلی و کاهش استرس در محیط کار صحبت می کنیم که اصولا، کمتر به آن پرداخته شده است.

درمان استرس

چرا درمان استرس شغلی و محیط کار لازم و ضروری است؟ 

در همین ابتدا و پیش از صحبت در مورد استرس شغلی باید بدانید، که مقدار کمی از آن لازم و ضروری است؛ چرا که به شما اجازه می دهد متمرکز باقی بمانید، انرژی خود را در سطح بالا نگه دارید، و قادر باشید تا با چالش های جدید کاری تان بهتر مواجه شوید. مقدار کمی استرس باعث می شود تا از اشتباهات نیز پرهیز کنید.

اما در دنیای امروز باید برای درمان استرس حاد محیط کار فکر چاره بود. محیط کار و مشاغل امروزی بیشتر شبیه یک ترن هوایی هستند که هیچ ثبات و آرامشی را به کارمندان ارائه نمی کنند و این افراد دائما با احساسات مختلف نظیر اضطراب و استرس درگیر هستند. ساعت های طولانی کار، مرخصی های کوچک و محدود، حتی افزایش زمان اضافه کاری ها و امور مختلف کاری باعث می شود شما دائما احساس نگرانی، ترس و فشار کاری داشته باشید. ادامه ی این روند و عدم درمان استرس و اضطراب باعث می شود تا دچار بیماری های متعدد شوید.

علت استرس محیط کار چه می تواند باشد؟

دلایل رایجی که منجر به ایجاد استرس و دوام آن در بدن و ذهن شما می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ترس از بیکاری
  • افزایش زمان و میزان کار به دلیل رکود اقتصادی و کم بودن میزان حقوق
  • افزایش فشار به خود برای برآورده کردن انتظارات بیش از حد کارفرما بدون کسب رضایت شغلی
  • بهینه کردن کارها و امور
  • از دست دادن کنترل امور

اگر چنین مواردی ( و بسیاری از موارد دیگر) منجر به ایجاد استرس در شما می شوند باید برای درمان استرس محیط کاری تان اقدام کنید. اما نشانه های استرس کاری یا استرس شغلی چه هستند؟

  • احساس اضطراب، ناراحتی یا افسردگی
  • بی توجهی و عدم علاقه به انجام کار
  • به وجود آمدن اختلال در خواب
  • خستگی دائمی
  • به وجود آمدن عدم تمرکز کافی
  • سردرد و وجود مشکل در ماهیچه ها
  • ناراحتی های مربوط به معده و دستگاه گوارش
  • کناره گیری از جمع
  • کاهش میل جنسی و عدم کنترل آن

استرس و اضطراب

درمان استرس و اضطراب محیط کار 

اولین کاری که می توانید جهت درمان اضطراب انجام دهید سخن گفتن با سایر همکاران، دوستان یا افرادی است که از معاشرت با آنها احساس خوبی پیدا می کنید. برای استفاده از این روش درمان استرس، پیشنهاد می شود که به سراغ افرادی بروید که احساسات شما را درک می کنند و می توانید با آنها در مورد آنچه که تجربه می کنید، صحبت کنید؛ مثلا همکاران تان.

از ورزش و مواد غذایی جهت کنترل و درمان استرس در بدن تان (که مستقیم بر روی روح تان تاثیر می گذارند)، کمک بگیرید. دمنوش ها، استفاده از مواد غذایی سالم و پرهیز از مواد دارای کافئین که ضربان قلب تان را افزایش میدهند، پرهیز از مواد سرخ شده و غیره. همچنین می توانید از ورزش و مدیتیشن برای درمان استرس تان استفاده کنید. البته مدیتیشن، نه به معنای رایج و همیشگی اش! منظور اینجا استفاده از یک روش مدیتیشن خاص است، که می توانید آن را در هر روز صبح یا شب ها قبل از کار انجام دهید.

برای اینکه با این روش ها آشنا شوید می توانید از کتاب صوتی شکست عادتهای کهنه اثر جو دیسپنزا با خوانش امیر سیاهی کمک بگیرید که تغییر زندگی را برایتان به ارمغان می آورد. برای تهیه این کتاب می توانید از طریق سایت سکوی پرتاب اقدام کنید.

راه های کاهش و درمان استرس در محیط کار

استرس شغلی نیاز به درمان دارد. در حقیقت علت بروز استرس در زندگی تان در ابتدا باید ریشه یابی شود. پس از ریشه یابی می توانید برای درمان آن اقدام کنید. به عنوان مثال، در این مطلب به درمان استرس شغلی پرداخته ایم. طبیعی است که علت و ریشه استرس بسیاری در زندگی شرایط و محیط کار یا سختی های مرتبط با آن است. برای برخی دیگر، ممکن است استرس به شغل  مربوط نباشد. در این رابطه باید چه کرد؟ باید با خودتان سوال و جواب کنید. شما در طی این سوال و جواب ها می توانید به علت و ریشه‌ی استرس تان پی ببرید. سوالاتی که از خود می پرسید نباید چندان پیچیده باشد. حتی می توانید در صورت نیاز به یک پزشک مراجعه کنید تا او در این راه به شما کمک کند.

اما در اینجا تصور می کنیم کل استرس تان به شغل تان مربوط است. چگونه باید برای کاهش استرس یا درمان آن عمل کرد؟ در حقیقت چند راه وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد.

استرس شغلی

شناخت وضعیت های غیرقابل کنترل برای درمان استرس شغلی

استرس ِافراد – در محیط کار – عموما به این دلیل ایجاد می شود که آنها توانایی کنترل همه‌ی امور را ندارند. به بیان دیگر، وقتی شرایط برای افراد غیر قابل کنترل می شود، استرس متولد می شود. برای جلوگیری یا درمان آن  در چنین شرایطی یک لیست تهیه کنید. این لیست باید شامل وضعیت هایی باشد که می توانید آنها را کنترل کنید.  و وضعیت هایی که از پس کنترل شان بر نمی آیید. طبیعی است که با شناسایی ِدسته‌ی دوم، استرس بی‌جا را متحمل نمی شوید. زیرا به خوبی می دانید که کنترل بسیاری از وضعیت ها دست شما نیست. در هر صورت انسان نمی تواند از پس بسیاری شرایط برآید. و این کاملا طبیعی است.

کار و دیگر هیچ!

بسیاری از مردم فکر می کنند ۸ ساعت مفید کار کردن، به معنی ۸ ساعت مداوم کار کردن است. این درست نیست. هیچ انسانی قادر به انجام یک یا چند کار در ۸ ساعت نیست؛ آن هم بدون استراحت! جوری برنامه ریزی کنید که واقعی باشد. از خودتان انتظار بیجا نداشته باشید. زیرا در صورتی که بعد از یک ساعت کار مفید خسته شوید، استرس به وجود می آید. و فکر می کنید از مابقی کارهای باقیمانده عقب هستید. برای درمان استرس شغلی در چنین شرایطی، استراحت را در بین ساعات کاری لحاظ کنید.

خواب کافی و غذای خوب

خواب کافی و غذای خوب دو ضلع از مثلث کاهش استرس هستند. برای درمان استرس ذهن و بدن تان باید با شما همراه باشند. وقتی نه به آن غذای خوب می رسانید و نه خواب کافی، چه انتظاری دارید؟ که به درستی کار کند؟ که  هورمون استرس در بدن تان باز تولید نشود؟ درست نیست. حتما برای درمان استرس شغلی باید ۷-۸ ساعت خواب کافی داشته باشید. همچنین وعده های غذایی سالم را در نظر بگیرید؛ از خوردن غذاهای سرخ شده، فست فود، نوشیدنی های گازدار، غذاهای بسیار چرب و … خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران