سبد خرید
مراقبه

تفاوت مراقبه و مدیتیشن چیست؟

تفاوت مراقبه و مدیتیشن را میتوان به دو قسمت ارامش و تمرکز یبان کرد انجام مدیتیشن باعث افزایش سلامتی و آرامش روانی میشود اما در مراقبه باعث ایجاد ذهن‌ آگاهی و تمرکز بر روی مسائل را شامل میشود و هر دو مکمل هم میشوند.

حال که متوجه تفاوت مراقبه با مدیتیشن شدیم وقت آن است تعریفی جامع از این دو ارائه دهیم.

در حالی که مدیتیشن اخیراً در ایران محبوبیت یافته است، این تمرین در واقع به هزاران سال قبل برمی گردد. این عمل با سنت های مذهبی، به ویژه بودیسم، مرتبط بوده است. مدیتیشن در سراسر آسیا مورد استفاده قرار می­گرفت. اما بالاخره در قرن بیستم راه خود را به دیگر نقاط جهان باز کرد. در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در غرب به شهرت رسید و اغلب با فرهنگ هیپی همراه بود.

در چند دهه گذشته، مدیتیشن و روش‌های درمانی آن مانندِ کاهش استرس و ایجاد ارامش درون نقش ایفا کرده است. رویکردی که شامل برای کمک به افراد برای مقابله با استرس، افسردگی، اضطراب و سایر شرایط سلامت روان است.

مراقبه را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از روش ها تعریف کرد که هدف آن ایجاد انگیزش حالت افزایش آگاهی و توجه متمرکز است. مراقبه همچنین یک تکنیک تغییر هوشیاری است که فواید زیادی بر بهزیستی روانشناختی دارد. یادگیری مراقبه نیز مانند یادگیری هر تبحر دیگری است.

مراقبه به معنای تبدیل شدن به فردی دیگر، فردی جدید یا حتی فردی بهتر نیست.مراقبه از مراقبت کردن می آید و شما تلاش نمی کنید افکار یا احساسات خود را ساکت کنید. شما یاد می گیرید که آنها را داوری نکنید. و در نهایت، ممکن است شروع به درک بهتر آنها نیز کنید.

مدیتیشن روشی است برای ذهن آگاهی

زمان می برد تا با ذهن خود راحت شوید. ممکن است مشکلاتی در این راه وجود داشته باشد اما این بخشی از مراقبه است. به تمرین ادامه دهید. در تمام طول مسیر سکوی پرتاب در کنار شماست.

روش های ساده مراقبه

در حالی که مراقبه درمان همه چیز نیست، مطمئناً می تواند محیط مورد نیاز را در زندگی ما فراهم کند. گاهی اوقات، این تنها چیزی است که ما برای انتخابِ بهتر، برای خود، خانواده و جوامع نیاز داریم. مهم‌ترین ابزاری که می‌توانید برای تمرین مراقبه‌تان به همراه داشته باشید، کمی صبر، مهربانی با خودتان و یک مکان راحت برای نشستن است.

مراقبه می تواند محیط مورد نیاز را در زندگی ما فراهم کند

محققان به طور کلی تکنیک های مراقبه را به دو دسته مختلف تقسیم می کنند: متمرکز و غیر متمرکز. تکنیک های متمرکز شامل تمرکز بر روی یک شی خاص است که معمولاً خارج از بدن است، مانند شعله شمع، صدای ساز. از سوی دیگر، مراقبه غیر متمرکز می‌تواند شامل تمرکز گسترده‌تری مانند صداهای محیط، حالات درونی بدن و حتی تنفس شما باشد. توجه داشته باشید که با این تکنیک ها همپوشانی وجود دارد. مراقبه می تواند هم متمرکز و هم غیر متمرکز باشد.

اما در این مرحله تصمیم داریم راه های ساده را برای انجام مراقبه به شما معرفی کنیم.

  • مراقبه پایه:

    این نوع از مراقبه شامل نشستن در یک موقعیت راحت و استفاده از نفس به عنوان نقطه تمرکز است. اگر متوجه شدید که حواس‌تان به افکار دیگر پرت شده است یا ذهنتان سرگردان است، به آرامی تمرکزتان را به سمت نفس‌هایتان هدایت کنید.

  • مراقبه متمرکز:

    با مراقبه متمرکز، شما روی چیزی از قصد تمرکز می کنید، بدون اینکه افکار خود را درگیر آن کنید.

  • مراقبه فعالیت گرا:

    مراقبه فعالیت محور، مراقبه را با فعالیت هایی که ممکن است قبلاً از آن لذت برده باشید، یا با فعالیت های جدیدی که به شما کمک می کند بر زمان حال تمرکز کنید، ترکیب می کند. با این نوع مراقبه، شما درگیر یک فعالیت تکراری یا فعالیتی می شوید که در آن می توانید «جریان» را تجربه کنید. این روش هم، ذهن را آرام می کند و به مغز شما اجازه می دهد تا جابجا شود.

  • مراقبه ذهن آگاهی:

    ذهن آگاهی می تواند نوعی مراقبه باشد که مانند مدیتیشن فعالیت محور است. ذهن آگاهی صرفاً شامل ماندن در لحظه حال به جای فکر کردن به آینده یا گذشته است. تمرکز بر احساساتی که در بدن خود احساس می کنید یکی از راه های ماندن در “حال” است.

  • مراقبه معنوی:

    اگرچه مدیتیشن و مراقبه مختص هیچ دینی نیست، اما می تواند یک تمرین معنوی باشد. شما می توانید روی یک سوال منحصر به فرد تا زمانی که پاسخ شما بیاید مراقبه کنید. ذهن خود را پاک کنید و هر چیزی را که در آن روز می آید بپذیرید. بسیاری از مردم همچنین مدیتیشن کندالینی را برای ارتباط ذهن و بدن تمرین می کنند.

  • از برنامه یا سایت های مدیتیشن محبوب استفاده کنید:

    بسیاری از برنامه های مدیتیشن عالی برای امتحان وجود دارد. من توصیه میکنم چندین برنامه رایگان را دانلود کنید تا زمانی که برنامه ای را پیدا کنید که مناسب به نظر برسد. سایت ما، یعنی سکوی پرتاب نیز یکی از شناخته شده ترین سایت های مرتبط با مدیتیشن است.

 

آموزش مراقبه را در کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن اثر دکتر جو دیسپنزا یاد بگیرید

 

  • قبل از اینکه وارد لیست وظایف خود شوید، پنج دقیقه وقت بگذارید و نفس های خود را بشمارید:

    فقط پنج دقیقه می تواند تفاوت بزرگی در روز شما ایجاد کند. یکی از ساده ترین راه ها برای درگیر شدن در مدیتیشن ذهن آگاهی، تمرکز بر نفس است.

  • به خود اجازه دهید تا با تمرکز بر احساسات و صداها در زمان حال غرق شوید:

    پس از استراحت راحت در مدیتیشن با چشمان بسته و تنفس آهسته، توجه خود را به احساس بدن خود در صندلی معطوف کنید.

  • تجربه خود را از خوردن در طول ناهار، با هوشیاری، عمیق تر کنید:

    به جای اینکه با عجله غذا بخورید، آنها را بچشید. به بوی غذا، ظاهر و پیچیدگی طعم آن توجه کنید. آگاهی خود را به احساسی که در جویدن و بلعیدن وجود دارد، برسانید. به خودتان اجازه دهید تا در غذا خوردن یا گفتگوها حضور کامل داشته باشید. این نوع مدیتیشن به شما کمک می کند نیمه دوم روز خود را تنظیم مجدد کرده و دوباره تمرکز کنید.

  • بیرون بروید تا یک مدیتیشن متفاوت را امتحان کنید

    : از دفتر خارج شوید و در درون خود به جستجو بپردازید. در حالت ایستاده، هوشیاری خود را به پاها، مچ پا، ساق پا، زانو، همسترینگ، چهار سر و باسن خود بیاورید. به آرامی راه رفتن را شروع کنید. واقعاً متوجه شوید که راه رفتن چه حسی دارد. در هر مرحله ساده چند قسمت متحرک درگیر است. این نوع مدیتیشن فعال نه تنها آرامش بخش است، بلکه می تواند به شما کمک کند تنش های غیر ضروری را از ذهن و بدن خود رها کنید.

  • تکنیک تنفسی:

    طبق گزارش Science Daily، مراقبه و تمرینات تنفسی می توانند ذهن را تیزتر کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که بین مراقبه متمرکز بر نفس و توجه و سلامت مغز ارتباط وجود دارد. یک مراقبه ساده متمرکز بر نفس چندین مزیت شناختی مانند افزایش توانایی تمرکز، ذهن سرگردان کمتر، احساسات مثبت بیشتر و بسیاری از مزایای دیگر دارد. با تخلیه ریه های خود شروع کنید. به مدت ۴ ثانیه از طریق بینی نفس بکشید. نفستان را ۷ ثانیه نگه دارید. به مدت ۸ ثانیه با فشار دادن لب ها از طریق دهان خود بازدم کنید.  می توانید این چرخه تنفس را تا ۴ بار تکرار کنید در ادامه تکنیک تنفس را آموزش ببینید.

راه های بسیاری برای مدیتیشن وجود دارد.

سخن نهایی

راه های بسیار برای انجام مراقبه وجود دارد. رسالت تمامی این روش­ها یکی است و همه آن ها انسان را از طرق مختلف به یک هدف واحد هدایت می­کنند. به یاد داشته باشید سکوی پرتاب در این مسیر روشن همراه شماست.

2 comments

  1. لذت بردم. خیلی وقت بود میخواتم بدونم فرق مدیتیشن و مراقبه چیه. اما همه جوابها به سوالم گنگ بود. واضح به من پاسخ داده شد. مچکر

    1. خدارو شکر که مطالب برای شما مفید واقع شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران