سبد خرید
تکنیک های مراقبه

آشنایی با مهم ترین کاربرد تکنیک های مراقبه

تکنیک های مراقبه چه هستند؟ آیا می توان به کمک تکنیک های مراقبه و بهترین نوع مراقبه به تغییر ِخویشتن کمک کرد؟ چگونه مراقبه کنیم یا چگونه مراقبه درست انجام دهید؟ در این مطلب قصد داریم در مورد یکی از تکنیک های مراقبه سخن بگوییم که مربوط به آشنایی با خود و خویشتن است. کمتر کسی را می توان یافت که در این مورد حرف بزند. اما ما در سایت سکوی پرتاب به این موضوع می پردازیم.

اطلاعات دقیق و موثق در این رابطه در کتاب شکست عادتهای کهنه به قلم دکتر جو دیسپنزا به رشته تحریر در آمده است که نگاه شما را به مفهوم مراقبه تغییر می دهد؛ چرا که مراقبه فقط رسیدن به آرامش درونی و امکان به انحصار درآوردن ناخودآگاه و کنترل آن نیست و اجازه می دهد شما با خودِ واقعی تان آشنا شوید و در صورت نیاز برای تغییر بخش های سیاه و نامناسب وجودتان گام بردارید.

مراقبه

مهم ترین تکنیک های مراقبه؛ آشنایی با خود

اصلی ترین و مهم ترین هدف مراقبه مشاهده ی خویشتن و آشنا شدن با خود است. مراقبه تمرکز بر روی خودتان را بنا می نهد و اجازه می دهد زمانی را صرفا برای خودتان اختصاص دهید. برای تغییر کردن باید بدانید چه هستید و چگونه عمل می کند. هر انسانی به طور خاص عملکرد ها و احساسات و نگرش ِخاص خود را دارد و برای اینکه بتواند در مسیر بهبود زندگی اش گام بردارد باید در طول روز به این درک برسد که چیست و چگونه می تواند از خود به خویشتن دست یابد.

مانند یک ورزشکار؛ هر ورزشکاری برای بهبود حرکات و آنچه در طول تمرینات انجام می دهد باید به حرکاتش نگاه کند و متوجه شود ایراد کارش کجاست و با چه نوع تغییری به شکلی بهتر عمل می کند. ما انسان ها نیز مانند همان ورزشکار هستیم، نیاز به مشاهده ی خودمان و اعمال مان داریم تا بتوانیم از من قبلی به من جدید برسیم و زندگی مان را بهبود ببخشیم.

واقع گرایی بیشتر با مراقبه

آشنایی با خود که یکی از تکنیک های مراقبه به حساب می آید به شما این امکان را می دهد تا واقع گرایی بیشتر داشته باشید و خود را نه آن چنان موجودی افسانه ای تصور کنید و نه شخصی که عملا هیچ کاری از دستش بر نمی آید و برای انجام هیچ تغییری آماده نیست. انسان ها عملا هرگز دو سر این طیف های صفر تا صد نیستند و اغلب میان مایه هستند. میان مایگی به معنای زندگی براساس معیار ها و قوانین پذیرفته شده توسط اکثریت افراد جامعه است.

آنها هیچ وجه تمایزی با دیگران ندارند و آنچه که آنها را از سایرین متفاوت می کند استعداد آنهاست اما اغلب افراد به سراغ استعداد خود نرفته و در یک حیطه امن و مشابه دیگران زندگی می کنند چرا که گمان می کنند این شیوه زندگی درست است. گاهی هم آنقدر اسیر خیالات هستند که دنیای خود ساخته ذهن شان از واقعیت بهتر و زیباتر است. اما شما با کمک تکنیک های مراقبه می توانید از این میان مایگی خارج شوید و خودتان را کشف کنید.

تکنیک های مراقبه

تغییر خویشتن با تکنیک های مراقبه

در تکنیک های مراقبه ما می آموزیم که برای تبدیل شدن به یک انسان خوشحال یا فعال یا محبوب از نظر عده ی کثیری از مردم باید حتما از عواملی که تضادِ مستقیم با این موارد دارند دست برداریم. مثلا نقطه مقابل خوشحالی چیست؟ طبعا ناراحتی. ناراحتی چگونه به وجود می آید؟ غالبا ناراحتی با شکل گیری افکار ِایجاد کننده ناراحتی به وجود می آید. مثلا تمرکز دائم روی مرگ یک عزیز یا یک اتفاق ناخوشایند در زندگی. برای تغییر خویشتن به واسطه تکنیک های مراقبه شما باید بتوانید از آن تضاد ِموجود که شما را به انسانی ناراحت و منزوی تبدیل کرده است (ّه عنوان مثال) دست بکشید.

البته این تنها یک گام در تکنیک های مراقبه است و برای پیشروی به سمت خوشحالی می بایست اقدامات دیگری نیز انجام داد که در کتاب شکست عادتهای کهنه دکتر جو دیسپنزا تمامی اطلاعات لازم در این مورد به صورت جزئی شرح داده شده است. برای خرید نسخه صوتی این کتاب و آشنایی بیشتر با تکنیک های مراقبه می توانید از طریق سایت سکوی پرتاب اقدام کنید. لازم به ذکر است که خوانش دقیق و زیبای این کتاب توسط امیر سیاهی گوینده کتاب صوتی شکست عادتهای کهنه انجام شده است.

علم در مورد مدیتیشن و تکنیک های مراقبه چه می گوید؟

همه‌ی ما به خوبی می دانیم که انجام تکنیک های مراقبه و مدیتیشن تا چه حد بر روی سلامتیِ ما اثر گذار است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تکنیک های مراقبه و پیاده سازیِ آنها در عادات روزمره کمک می کند تا افت فشار خون، بهبود نشانه های سندروم روده تحریک پذیر و کاهش اضطراب را تجربه کنیم. اما آیا این یافته ها حقیقت دارند؟

تکنیک های مراقبه

کنترل و بهبود درد

تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در NCCIH انجام شد، نشان داد که تکنیک های مراقبه کمک می کنند تا درد کنترل پذیر تر شود. این تحقیقات اذعان می کرد که انجام مراقبه در کنار استفاده از داروها کمک می کند تا مناطق خاصی از مغز برای واکنش دادن به درد فعال شوند. کنترل درد با مراقبه به شیوه ذهن آگاهی ممکن می شود.

کاهش فشار خون

یکی از مهم ترین و چشمگیر ترین فواید پیاده سازی تکنیک های مراقبه در زندگی این است که کمک می کند سطح فشار خون  از حد غیر نرمال به حد نرمال کاهش یابد. انجام مراقبه یا تکنیک درون‌پویی متعالی بیشترین تاثیر را بر کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته است.

ترک سیگار و عادات ناپسند

یکی از جالب ترین تحقیقات انجام شده در مورد تاثیرات تکنیک های مراقبه، امکان و ایجاد بستری برای کاهش تمایل به مواد مخدر، سیگار و سایر عادت های ناپسندِ مشابه بوده است. با کمک مراقبه ذهن آگاهی بسیاری از افراد می توانند بعد از عبور از یک دوره‌ی درمان مشخص به سمت ترک سیگار گام بردارند. زیرا انجام مراقبه و تمرکز، تمایل و کشش به سمت سیگار یا عادات مشابه را از بین می برد.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با تکنیک های مراقبه و چگونگی انجام آنها به سراغ سایر مطالب موجود در سایت سکوی پرتاب و تهیه کتاب شکست عادتهای کهنه بروید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران