سبد خرید
فرکانس مغزی تتا

هدف فرکانس مغزی تتا چیست؟

فرکانس مغزی تتا در هنگام خواب یا رویا رخ می دهد. اما در مراحل خواب عمیق اتفاق نمی افتد. آنها ممکن است زمانی رخ دهند که شما در مرحله خواب سبک هستید. امواج مغزی تتا همچنین می توانند زمانی که شما بیدار هستید، اما در یک حالت بسیار آرام ذهنی، رخ دهد. با این حال، اگر در هنگام بیداری سطوح بالایی از امواج تتا را تجربه کنید، در واقع بسیار خوابتان می ­آید یا به حالتی از آرامش رسیده اید. برای مثال به هنگام مدیتیشن میتوانید از وجود این فرکانس ها آگاه شوید.

نمونه از فرکانس مغزی تتا.

کارشناسان معتقدند که امواج تتا برای پردازش اطلاعات و ایجاد خاطرات مهم هستند. از آنجایی که محققان در مورد نحوه کار و ارتباط آنها با انواع مختلف یادگیری بیشتر می آموزند، این دانش ممکن است باعث تعیین بهترین راه برای کمک به یادگیری افراد باشد.

هنگامی که به رختخواب می رویم و برای چند دقیقه قبل از شروع به خواب، به مطالعه می پردازیم، احتمالاً در وضعیت بتا قرار داریم. وقتی کتاب را زمین می گذاریم، چراغ ها را خاموش و چشمانمان را میبندیم، امواج مغزی ما از بتا، به آلفا، سپس به تتا و در نهایت، وقتی به خواب می رویم، به دلتا تبدیل میشود.

کتاب صوتی قدرت باور از جو دیسپنزا

نقش امواج تتا در داشتن مغز سالم

  • هیپوکامپ و تتا لیمبیک به شدت در رمزگذاری رویدادهای معنی دار در حافظه بلند مدت نقش دارند.
  • کورتیکال تتا احتمالاً یک “ریتم اتصال” را نشان می دهد که شبکه های عصبی مرتبط با عملکرد را به موقع، برای پردازشِ هماهنگ عملکردهای ذخیره سازی حافظه به هم پیوند می دهد.
  • القای حالت تتا از طریق مدیتیشن یا نوروفیدبک ممکن است. همچنین به کاهش اضطراب و پردازش خاطرات تروماتیک مانند PTSD کمک کند.

آیا می توانید امواج مغزی تتا خود را بهبود بخشید؟

مطالعات متعددی درباره فعالیت‌های مغزی متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. اما یکی از فعالیت‌هایی که امروزه با سبک زندگی مرتبط است، فعالیت تتا است و در طول مدیتیشن یافت می‌شود. فعالیت تتا، در طول حالت مدیتیشن، در نواحی فرونتال و آهیانه مرکزی یافت می شود. اما در ناحیه خلفی مغز یافت نمی شود. این پدیده را فعالیت عمومی تتا می نامیم.

فرکانس مغزی تتا معمولاً دارای دامنه بیشتر و فرکانس کندتر هستند. این محدوده فرکانس معمولاً بین ۵ تا ۸ سیکل در ثانیه است. فردی که مرخصی گرفته و شروع به رویا پردازی می کند، اغلب در حالت موج مغزی تتا قرار دارد.

امواج مغزی تتا دارای فرکانس 3.5 تا 7.5 هرتز می باشد.

ما هنوز در حال یادگیری نحوه عملکرد فرکانس مغزی تتا هستیم و این به این می پردازیم که چگونه می توان فعالیت آنها را تقویت کرد. همچنین چرا ممکن است آنها مناسب یا مفید باشند. اگرچه منابع تحقیقاتی محدود است، اما اطلاعاتی در مورد امواج مغزی تتا در سال های اخیر به دست آمده است.

روش افزایش فرکانس مغزی تتا

نتایج یک مطالعه درباره امواج مغزی در سال ۲۰۱۷ را در نظر بگیرید. محققان نتایج ایمپلنت های بی سیم را که فعالیت امواج مغزی را در چهار داوطلب ثبت می کرد، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که نوسانات موج تتا زمانی که شرکت کنندگان سعی می کردند در یک محیط ناآشنا حرکت کنند افزایش می یابد. علاوه بر این، محققان دریافتند که وقتی شرکت‌کنندگان در مطالعه، سریع‌تر عمل می‌کنند، فعالیت فرکانس مغزی تتا افزایش می‌یابد.

مطالعه دیگری در همان سال ۲۰۱۷ به بررسی نحوه ارتباط فعالیت امواج تتا با یک نوع خاص از یادگیری پرداخت. این نوع یادگیری زمانی اتفاق می افتد که شما در حال انجام کاری هستید که ممکن است آگاهانه به آن دسترسی نداشته باشید. این فعالیت، به عنوان یادگیری ضمنی شناخته می شود.

این تحقیق نشان می‌دهد که بررسی فعالیت امواج مغزی می‌تواند در کشف چگونگی آموزش افراد برای یادگیری انواع خاصی از اطلاعات یا انجام وظایف خاص مفید باشد.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که ممکن است بتوانند از شواهد فعالیت موج تتا برای تشخیص اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر استفاده کنند.

اگر امواج تتا یا آلفا را تجربه می کنید، ممکن است مغز شما تمرکز بهتری داشته باشد.

مطالعه دیگری نشان داد که افزایش فعالیت آلفا و تتا در لوب اکسیپیتال مغز باعث کاهش اضطراب و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر میشود.

تبدیل فرکانس امواج مغزی دلتا به تتا

این یک واقعیت شناخته شده است که انسان ها در چرخه های ۹۰ دقیقه ای خواب می بینند. هنگامی که فرکانس‌های امواج مغزی دلتا به فرکانس امواج مغزی تتا تبدیل میشود، رویاپردازی فعال اتفاق می‌افتد. از طرفی در طول این چرخه بیداری، ممکن است افراد برای مدت طولانی، مثلاً ۵ تا ۱۵ دقیقه، در حالت تتا بمانند. این موضوع به آنها این امکان را می دهد که جریان آزادانه ای از ایده ها در مورد رویدادهای دیروز داشته باشند یا به فعالیت های آینده فکر کنند. این زمان می تواند بسیار سازنده باشد و می تواند دوره ای از فعالیت ذهنی بسیار معنادار و خلاقانه را بسازد.

کتابی ماورایی از جو دیسپنزا :

کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن اثر دکتر جو دیسپنزا

تحقیقات نشان داده است که اگرچه یک حالت موج مغزی ممکن است بسته به سطح فعالیت فرد در زمانی معین غالب باشد، اما سه حالت مغز در ترکیبی از امواج مغزی همیشه وجود دارد. به عبارت دیگر، در حالی که فردی حالت برانگیختگی دارد و الگوی امواج مغزی بتا را نشان می‌دهد، در مغز آن فرد نیز جزء آلفا، تتا و دلتا وجود دارد. حتی اگر اینها فقط در سطح ردیابی وجود داشته باشند.

تحقیقات بیشتری برای نشان دادن بیشتر نحوه استفاده از الگوهای فرکانس مغزی تتا برای کمک به افراد در یادگیری و شکل دادن به خاطرات و دفع اضطراب مورد نیاز است.

ارتباط بین مدیتیشن و فرکانس مغزی تتا

در حالت ایده آل، زمانی که فکر، مطالعه یا کار می کنیم، باید امواج مغزی بتا قابل اندازه گیری باشند. اگر در عوض امواج تتا یا آلفا را تجربه کنیم، ممکن است مغز ما نیاز به هدایت مجدد یا آموزش مجدد داشته باشد تا تمرکز بهتری داشته باشد. دانشمندان از نوروفیدبک و مدیتیشن برای بازنشانی الگوهای امواج مغزی که ناهماهنگ هستند استفاده می‌کنند. به این دلیل که در نتیجه الگوهای سالم‌تر و نتایج بهتری برای ما به ارمغان می‌آورد.

سخن نهایی

مغز شما پنج نوع امواج مغزی تولید می کند که هر کدام با سرعت متفاوتی عمل می کنند. برخی از آنها بسیار سریع هستند، در حالی که برخی دیگر بسیار کندتر هستند. امواج تتا کندتر از امواج گاما، بتا و آلفا هستند، اما سریعتر از امواج دلتا هستند.

پردازش گفتار ممکن است توسط فعالیت قشر مغز در باندهای فرکانس دلتا و تتا صورت گیرد.

هنگام خواب، مغز شما تمایل دارد امواج تتا تولید کند. آنها معمولاً زمانی رخ می دهند که شما به خواب می روید. حالت دیگر، درست قبل از بیدار شدن است. فرکانس مغزی تتا همچنین می توانند زمانی که شما بیدار هستید و در یک حالت ذهنی بسیار آرام هستید رخ دهد.

هنوز موارد بسیاری برای یادگیری درباره فعالیت الکتریکی مغز ما وجود دارد. آنچه تاکنون در مورد فرکانس مغزی تتا می دانیم این است که آنها به ما کمک می کنند تا یاد بگیریم. شاید روزی بیشتر بدانیم که چگونه می توانیم از این دانش برای بهبود توانایی خود در آرامش و یادگیری موثرتر استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران