سبد خرید
فرکانس مغزی گاما

جامع ترین مطلب درباره فرکانس مغزی گاما

فرکانس های مغزی در واقع شواهدی از فعالیت الکتریکی تولید شده توسط مغز ما هستند. هنگامی که گروهی از نورون ها انفجاری از پالس های الکتریکی را به گروه دیگری از نورون ها می فرستند، الگویی شبیه موج ایجاد می کنند. سریعترین امواج مغزی امواجی هستند که به فرکانس مغزی گاما معروف هستند. این فرکانس های مغزی، که مسلماً اندازه‌گیری دقیق آن‌ها با فناوری کنونی دشوار است، گواه این است که مغز شما سخت مشغول کار است. همچنین اطلاعات را پردازش می‌کند و به دنبال راه‌حلی برای مشکلات است.

این امواج در چرخه هایِ سرعت در ثانیه اندازه گیری می شوند که ما آن را به عنوان هرتز (Hz) توصیف می کنیم. بسته به میزان هوشیاری شما، امواج ممکن است بسیار سریع و یا بسیار کند باشند. آنها می توانند  بر اساس آنچه که شما انجام می دهید و همچنین احساس شما تغییر کنند.

نقش ارتعاشات مغز انسان در کیفیت زندگی

فرکانس مغزی گاما چیست؟

تصور کنید که عمیقاً در یک پروژه پیچیده غوطه ور هستید یا مجذوب یک سخنرانی هستید. شما هوشیار و بسیار متمرکز هستید.

مغز شما دائما در حال کار است و فرایندهایی مانند تفکر، تمرکز و به خاطر سپردن را انجام می دهد.

وقتی این اتفاق می افتد، مغز شما فرکانس مغزی گاما را تولید می کند. فرکانس مغزی گاما سریع ترین امواج مغزی هستند که در داخل مغز شما تولید می شوند.

امواج گاما بیش از ۳۵ هرتز هستند. در واقع، می توانند با سرعت ۱۰۰ هرتز نوسان کنند. با این حال، اندازه گیری دقیق آنها با فناوری EEG موجود دشوار است. در آینده، محققان امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد این امواج مغزی به دست آورند.

مزایای امواج گاما چیست؟

امواج گاما شواهدی هستند که نشان می دهد شما به اوج تمرکز دست یافته اید. به عبارت دیگر، زمانی که شما به شدت متمرکز هستید و مغز شما به طور فعال درگیر حل یک مشکل است، این زمانی است که مغز شما احتمالاً فرکانس مغزی گاما تولید می کند. این امواج در پردازش اطلاعات به شما کمک می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که مشکلات یادگیری یا اختلال در پردازش ذهنی دارند ممکن است به اندازه امواج گاما تولید نکنند.

فرکانس مغزی گاما معمولا از 30 تا 80 هرتز متغیر هستند.

امواج گاما با عملکردهای بالاتر مغز مانند شناخت و حافظه مرتبط هستند. مطالعات اخیر نشان داده است که امواج گاما می تواند حافظه شما را بهبود بخشد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که افزایش فعالیت فرکانس مغزی گاما می تواند به شما در دستیابی به بالاترین سطح تمرکز کمک کند. امواج گاما همچنین می‌توانند باعث افزایش سطح آگاهی و افزایش عملکرد مغز در طول مدیتیشن شوند. ‌

مطالب بیشتر : چرا و چگونه ارتعاش را بالا ببریم؟

امواج گاما دارای مزایای زیر هستند:

  • آنها می توانند شناخت و توانایی حل مسئله را بهبود بخشند.

  • آنها به شما در پردازش اطلاعات کمک می کنند.

  • آنها می توانند حافظه شما را بهبود بخشند.

  • آنها  به افزایش دامنه توجه شما کمک کنند.

  • آنها ذهن آگاهی شما را افزایش دهند.

  • آنها ممکن است ایمنی و عملکرد مغز شما را تقویت کنند.

به دلیل این اثرات، محققان استفاده از فرکانس مغزی گاما را برای درمان شرایط زیر نشان داده‌اند:

  • بیماری آلزایمر
  • غرور جوانی
  • آسیب تروماتیک مغزی خفیف
  • صرع
  • سکته
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا ADHD
  • اختلالات خلقی مانند افسردگی

کتاب پیشنهادی ما :

کتاب صوتی قدرت باور از جو دیسپنزا

آیا می توانید امواج گامای مغز خود را افزایش دهید؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بتوانید تولید امواج گامای مغز خود را با مدیتیشن افزایش دهید. تمرکز توجه خود بر تنفس نیز ممکن است کمک کند.

زمانی که مغز نیاز به پردازش همزمان اطلاعات از مناطق مختلف دارد، فرکانس گاما نواحی مورد نیاز برای پردازش همزمان را یکپارچه می کند.

با این حال، مدیتیشن فواید متعدد دیگری برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده است که به ویژه برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی مفید است.

بنابراین، در حالی که روش دقیق تقویت امواج گاما از طریق مدیتیشن مشخص می شود، شما هنوز هم می توانید از مزایای دیگری توسط این تمرین بهره مند شوید.

راه ممکن دیگری برای کمک به مغز شما برای تولید امواج گامای بیشتر وجود دارد؟ بله. پسته بخورید.

در حالی که این پیشنهاد ممکن است باعث تعجب شا شده باشد، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن برخی مغزها، به ویژه پسته، امواج گاما بیشتری ایجاد می‌کند. بر اساس همین مطالعه، بادام زمینی می تواند امواج دلتا بیشتری تولید کند.

یک مطالعه نشان داده است که محرک های شنوایی مانند موسیقی می توانند به تقویت امواج گاما مغز شما کمک کنند.

امواج گاما یا اشعه گاما؟

فرکانس مغزی گاما را با پرتوهای گاما اشتباه نگیرید.

پرتوهای گاما پرانرژی ترین امواج در طیف الکترومغناطیسی هستند. در زمین، انفجارهای هسته ای و رعد و برق، پرتوهای گاما تولید می کنند.

نمایه ای از فرکانس مغزی گاما.

تنها شباهت بین پرتو گاما و موج مغزی گاما این است که فرکانس آنها بسیار سریع و با دامنه کم است.

مطالعات علمی در مورد امواج مغزی گاما

یکی از معروف ترین مطالعات در مورد مدیتیشن با راهبان بودایی تبتی و راهبه های سلستینی انجام شد. هر دو گروه توانایی تولید فرکانس گاما را در طول مدیتیشن نشان دادند.

مطالعات نشان داد افزایش قابل توجهی در فعالیت مغز در قشر جلوی مغز، وجود دارد. این قسمت از مغز، بخشی از مغز است که با خودکنترلی، شادی و شفقت مرتبط است. این موضوع نشان می دهد که مدیتیشن در واقع می تواند شما را به فردی شادتر و دلسوزتر تبدیل کند.

زمانی که از راهبان حاضر در مطالعه خواسته شد تا بر احساس شفقت تمرکز کنند، اتفاق قابل توجهی رخ داد. مغز آنها بلافاصله در یک الگوی ریتمیک و منسجم به سمت فرکانس گاما حرکت کرد.

همانطور که با کمک موسیقی، مدیتیشن می کنید، ممکن است آن گرمای شگفت انگیز یگانگی را احساس کنید که در آن حس خود را از دست می دهید و در آگاهی جهان ذوب می شوید.

احساس کنید عشق از شما سرچشمه می گیرد و در شما نفوذ می کند. روی عشق تمرکز کنید. به زودی شادی گاما را احساس خواهید کرد!

و شاهکار دکتر جو دیسپنزا:

کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن اثر دکتر جو دیسپنزا

سخن نهایی

مغز شما به طور معمول پنج نوع امواج مغزی مختلف را در زمان های مختلف تولید می کند. هر نوع فرکانس مغز اساساً با سرعت متفاوتی حرکت می کند. برخی سریع هستند در حالی که برخی دیگر کندتر هستند. فرکانس مغزی گاما سریع ترین امواج مغزی هستند که در داخل مغز شما تولید می شوند. اگر مغز شما سطوح بالایی از امواج گاما را تولید می کند، شادتر خواهید بود. همچنین ممکن است ضریب هوشی یا IQ بالاتر و تمرکز بهتری داشته باشید.

اگر مغز شما سطوح پایینی از امواج گاما تولید کند، ممکن است دچار مشکلات یادگیری و حافظه شوید. ممکن است تمرکز، دامنه توجه و توانایی ذهنی کمتری را تجربه کنید. سطوح پایین تر امواج گاما حتی می تواند منجر به اختلالات یادگیری و اختلالات روانی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد پیچیده مغز انسان و نقش آن در سلامتی ما را می توان در کتاب اخیر دکتر جو دیسپنزا، با عنوان ماورای طبیعی شدن یافت. در این کتاب، نویسنده تکنیک های مدیتیشن ساده همراه با دستورالعمل های متعادل برای تقویت ذهن را نیز ارائه می دهد.

One comment

  1. سهیلا عبدالحسین زاده

    با سلام و عرض تشکر از مطلب جالب شما در موردامواج گاما ، من در این نوشته متوجه نشدم آیا بالا بودن امواج گاما باعث اضطراب میشود یا آنرا کاهش میدهد چون درابتدا گفته شده بود اشخاصی که امواج گامای آنها بالاست دچار اضطراب میشوند ؟ با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران