سبد خرید
مراقبه با شمع

بررسی جامع و کامل مراقبه با شمع

مراقبه با شمع به عنوان تراتاکا یا نگاه یوگا نیز شناخته می شود. در زبان سانسکریت، زبان کلاسیک آسیای جنوب شرقی، کلمه «تراتاکا» به معنای نگاه کردن یا خیره کردن است. در واقع مراقبه با شمع یک تکنیک مدیتیشن ساده است که در آن بینایی و توجه خود را برای مدت معینی بر روی شعله شمع متمرکز می کنید.

شعله شمع رمز و رازی در خود دارد و توجه را به خود جلب می کند. سوسو می زند، تغییر شکل می دهد، هاله تولید می کند و چندین رنگ را نمایش می دهد. همه اینها ذهن را مجذوب می کند، توجه را به خود جلب می کند و ذهن را در حالت آرامش قرار می دهد. در این شرایط، تمرکز ذهن و توجه، نادیده گرفتن هیاهو ذهن و تجربه آرامش درونی، آسان تر است.

مدیتیشن یا مراقبه با شمع، نوعی متفاوت از مدیتیشن است.

نحوه انجام مراقبه با شمع

اکنون زمان آن است که نحوه تمرین این تکنیک مدیتیشن را توضیح دهیم. به طور کلی مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

  • ابتدا شمع روشن کنید. هر نوع شمعی. شکل و اندازه مهم نیست.
  • نور اتاق را کم کنید تا شعله شمع بیشتر جلوه کند.
  • شمع را روی میز بگذارید و روی صندلی جلوی آن بنشینید. اگر شمع را در هم سطح چشم خود قرار دهید راحت تر خواهید بود.
  • شمع را در حدود ۵۰ سانتی متری از خود قرار دهید.
  • مراقب باشید که کمرتان صاف باشد.
  • چند نفس عمیق و آهسته بکشید.

بیشتر بخوانیم: آنچه باید درباره مراقبه قبل از خواب بدانیم.

  • برای چند لحظه بدن خود را آرام کنید و هر گونه تنش را در آن کاهش دهید.
  • حالا توجه خود را روی شعله شمع متمرکز کنید. این تنها کاری است که باید انجام دهید، فقط به شعله نگاه کنید که سوسو می زند و شکل و رنگ آن تغییر می کند.
  • سعی کنید بینایی و توجه خود را فقط روی شعله شمع نگه دارید، بدون اینکه به چیز دیگری فکر کنید یا به چیز دیگری در اتاق نگاه کنید.
  • اگر گرفتار فکر کردن به افکار نامرتبط شدید، ذهن خود را به شمع برگردانید.
  • اگر احساس می کنید که باید پلک بزنید، پلک بزنید.

چه مدت باید مراقبه با شمع را تمرین کنیم؟ با ۵ دقیقه در روز شروع کنید و به تدریج که راحت تر می شود، زمان را به ۱۰ دقیقه در روز افزایش دهید.

انجام مراقبه با شمع به شما حس بهتری از خود میدهد.

احتمالاً متوجه خواهید شد که هر چقدر هم که بخواهید بر روی شعله تمرکز کنید، به طور مکرر، چشمان و ذهن شما پس از مدتی پرت می شوند. متوجه خواهید شد که افکار مختلف سعی در جلب توجه شما دارند، تمرکز شما را مختل می کنند و باعث می شوند که نگاه کردن به شعله را فراموش کنید.

این موضوع طبیعی است. با گذشت زمان، با بهبود تمرکز، نادیده گرفتن حواس‌پرتی‌ها و مزاحمت‌ها آسان‌تر می‌شود.

مزایای مراقبه با شمع چیست؟

حال وقت آن است که با مزایا فوق العاده مدیتیشن با شمع آشنا شوید.

  • این یک تمرین عالی برای آموزش ذهن برای تمرکز بر روی یک شی یا فکرِ منفرد مطابق با اراده شما است. بهبود تمرکز می تواند در هر زمینه ای از زندگی به شما کمک کند.
  • مزیت دیگر آرامش جسمی و روحی است. همچنین مسائل ذهنی/عاطفی انباشته را پاک می کند.
  • آرامش درونی را تجربه خواهید کرد و حتی گاهی اوقات نوعی تغییر آگاهی را تجربه خواهید کرد.
  • تحقیقات مارسل کینزبورن، روانشناس عصبی نشان می دهد که بین چشم و مغز ارتباط علمی وجود دارد. همانطور که احتمالاً میدانید، بینایی قدرتمندترین حواس پنجگانه ماست. ما جهان را ابتدا از طریق بینایی و سپس لمس، چشیدن، بوییدن و شنیدن درک می کنیم. به علاوه، بر خلاف حواس دیگر، ما واقعاً می توانیم جهان را به طور غیرمستقیم از طریق بینایی در عکس و فیلم درک کنیم. به همین دلیل، تخمین زده می شود که ۸۰ درصد از درک ما از جهان از طریق حس بینایی حاصل می شود. ما نه تنها اکثر ادراک خود از جهان را از طریق بینایی ایجاد می کنیم، بلکه رابطه مستقیمی بین سلامت روان و الگوهای حرکت چشم نیز وجود دارد. در واقع، افراد بسیار ادراکی می توانند احساس شما را به سادگی با نگاه کردن به چشمان شما تعیین کنند. نحوه حرکت چشمانتان نشان دهنده احساسات و افکار شماست. و وقتی چشمان خود را ثابت نگه می دارید، ذهن شما ساکن می شود. در نتیجه، این تکنیک به شما کمک می کند تا ذهن خود را آرام کنید.
  • تمرکز، حافظه و اراده را تقویت می کند. مراقبه با شمع یکی از بهترین مدیتیشن ها برای سبک تمرکز است که پاتانجلی در یوگا سوتراها از آن حمایت می کرد.
  • مهارت های تجسم را افزایش میدهد.
  • می تواند از بی خوابی بکاهد.
  • نیمکره های مغز را متعادل می کند.

بهترین پیشنهاد کتاب برای شما :

کتاب صوتی شکست عادتهای کهنه

انتخاب شمع برای تراتاکا یا مراقبه با شمع

در حالی که می‌توانید با هر شمعی مدیتیشن کنید، انتخاب شمع‌هایی با رنگ‌های خاص می‌تواند بر مدیتیشن شما تأثیر بگذارد. هنگام خرید شمع به این نکته توجه کنید که شمع ها از چه چیزی ساخته شده اند و از شمع های حاوی مواد سمی خودداری کنید. شمع های موم سویا یا موم زنبور عسل غیر سمی هستند و نسبت به سایر انواع شمع طولانی تر می سوزند.

سفید:خلوص، وضوح، بی گناهی، سادگی، تکمیل

طلا: فراوانی، رفاه، ثروت، معنویت

بنفش: تعهد، احترام، آگاهی بالاتر

نیلی:  تخیل، بینش، خرد، وضوح فکر

آبی: خلاقیت، بیان خود، ارتباط، آرامش، اعتماد

فیروزه ای: استقلال، محافظت، شفا

سبز: بخشش، شفقت، الهام، امید، عشق، آزادی، شفا

زرد: جاه طلبی، قدرت درونی، عزت نفس، احترام به خود، نظم و انضباط خود، اعتماد به نفس، شجاعت، سخاوت

نارنجی: احساسات و انرژی جنسی، دوستی، خوش بینی، شادی

قرمز: شجاعت، قدرت، سرزندگی، بقا، پیوند خانوادگی

صورتی:  همدلی، وفاداری

برای ایجاد حس همدلی و وفاداری از شمع صورتی استفاده کنید.

اگر بیشتر به استفاده از شمع برای اهداف آروماتراپی علاقه دارید، این شمع ها را برای مدیتیشن بررسی کنید. از شمع های آروماتراپی می توان برای مدیتیشن خیره کننده شمع نیز استفاده کرد.

مطالب بیشتر: بررسی انواع مراقبه!

شمع سوزان می تواند به عنوان سم زدایی بسیار عالی در تمرین ما، مورد استفاده قرار گیرد. یکی از راهبردهای مدیتیشن این است که تا جایی که می توانید بدون پلک زدن به شعله یک شمع فروزان خیره شوید. داشتن یک نقطه کانونی کاملاً مشخص در شعله می تواند به شما این امکان را بدهد که بر تنفس خود نیز تمرکز بهتری داشته باشید. با گذشت لحظاتی متوجه میشوید که مجاری اشک در چشم شما تحریک شده است و چشمان شما شروع به آبریزش می کند. این یک استراتژی فوق العاده برای از بین بردن کهنگی مجاری اشکی است که مدتی است اشک تولید نکرده اند.

سخن نهایی

تراتاکا یا “مراقبه با شمع” روشی قدرتمند برای آرام کردن ذهن و توسعه تمرکز شماست. همچنین یک جایگزین فوق العاده برای مدیتیشن های معمولی با چشم بسته است. در واقع، به همین دلیل است که بسیاری از افراد دوست دارند از این روش به عنوان مکمل تمرین اولیه خود استفاده کنند. در مقایسه با سایر تکنیک های مدیتیشن که در آنها چشمان خود را بسته نگه می دارید، مدیتیشن شمع یا تراتاکا یک نوع مراقبه متفاوت است. شما چشمان خود را باز نگه می دارید و روی یک نقطه یا شی کوچک تمرکز می کنید. همچنین برای یافتن شیوه های دیگر مدیتیشن میتوانید بقیه مقالات سایت ما، یعنی سایت سکوی پرتاب را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران