سبد خرید
بیش از 10 تمرین و راه حل اصولی افزایش تمرکز ذهن 

بیش از ۱۰ تمرین و راه حل اصولی افزایش تمرکز ذهن 

پرت شدن حواس در هنگام انجام کار های مهم و حتی کار های روزمره از جمله اتفاقاتی است که بیشتر افراد آن را تجربه کرده اند و گاهی این حواس پرتی باعث می شود تا اشخاص از نتیجه کاری که در حال انجام آن بوده اند، راضی نباشند.

تمامی این اتفاقات باعث شده تا افراد به دنبال یافتن راه های افزایش کنترل و تمرکز ذهن باشند تا بتوانند از پرش های ذهنی و پرت شدن حواس شان در هنگام انجام کار های مختلف جلوگیری کنند.

پیشرفت هایی که در علم صورت گرفته است به ما کمک کرده تا بتوانیم بیشتر با این موضوع آشنا شویم و راه هایی را برای کنترل و تسلط بر ذهن پیدا کنیم.

در ادامه این بخش از سایت سکوی پرتاب در رابطه با موضوع راه های افزایش تمرکز ذهن و یافتن روش های تسلط بر ذهن بیشتر صحبت می کنیم.

همه چیز درباره تمرکز ذهنی

همه چیز درباره تمرکز ذهنی

تمرکز ذهنی به این معنی است که زمانی که شما مشغول به انجام کاری هستید، تمام توجه و تمرکز شما بر روی انجام آن کار متمرکز باشد و حواس شما معطوف به موضوعی دیگر نشود.

زمانی که می گوییم حواس شما معطوف به موضوعی دیگر نگردد بدین معنی است که حواس شما در حین انجام کار به مواردی همچون تلفن همراه، پیام های بی پاسخ، مهمانی پیش رو و… پرت نشود.

برای همین باید شما بسیار بر روی ذهن خود کار کنید و تمرین های مناسب برای افزایش تمرکز ذهن را انجام دهید تا تسلط  کافی بر ذهن خود پیدا کنید.

بسیاری از شکست ها و عدم موفقیت ها به علت نداشتن تمرکز ذهنی می باشد و این مورد باعث شده تا بسیاری از افراد پس از شکست نا امید شوند و آن کار را کنار بگذارند.

در حالی که رها کردن آن کار یا فعالیت پاسخ مناسبی برای این موضوع نیست و باید با افزایش تمرکز ذهن این موضوع برطرف گردد.

نکته ای جالب که در رابطه با تمرکز ذهنی وجود دارد، این است که تمرکز و کنترل قدرت ذهن بر روی فعالیت های لذت بخش بسیار راحت تر و آسان تر از تمرکز بر روی فعالیت هایی است که میلی به انجام آن ها نداریم و به اجبار در حال انجام آن ها هستیم.

معرفی چند روش تسلط بر ذهن و افزایش تمرکز

برای افزایش تمرکز ذهن و تسلط بر ذهن راه های زیادی وجود دارد. شما با انجام دادن آن راه ها به صورت مداوم و مستمر می توانید به افزایش تمرکز و کنترل ذهن کمک کنید.

در ادامه تعدادی از روش های تسلط بر ذهن برای شما عزیزان به همراه توضیحاتی بیان می شود تا به شما در انجام این تمرین ها یاری برساند و شما بتوانید به بهترین نحو ممکن بر امور تسلط ذهنی پیدا کنید‌.

۱٫ نوشیدن آب به میزان کافی در روز

نوشیدن آب به میزان کافی در روز

نوشیدن آب به مقدار کافی می تواند نقش موثری در افزایش تمرکز ذهن داشته باشد.

در حقیقت شما با نوشیدن آب به میزان کافی باعث می شوید تا ذهن شما آرام شود و همچنین به دفع سموم و خارج شدن آن ها از بدنتان کمک ویژه ای می کنید.

با خوردن ۸ لیوان آب در طول روز، آب کافی برای فعالیت مغز و بدن شما تامین می شود و همین مورد در افزایش تمرکز و کنترل ذهن بسیار تاثیر گذار است.

۲٫ دور شدن از هر موضوعی به مدت ۳۰ دقیقه

دور شدن از هر موضوعی به مدت ۳۰ دقیقه

در صورتی که شما برای انجام کاری نیاز به تمرکز زیادی دارید، تنها کاری که لازم است پیش از انجام آن کار انجام دهید، این است که به مدت ۳۰ دقیقه ذهن خود را از هر چیزی آزاد و رها کرده و به چیزی فکر نکنید.

انجام این روش محدودیت زمانی خاصی ندارد و شما می توانید صبح ها یا بعد از ظهر ها این کار را انجام دهید.

در این مدت زمان ۳۰ دقیقه ای در این روش افزایش تمرکز ذهن شما نباید کار هایی زیر را انجام دهید.

  1. در این مدت زمان های فعالیت های کاری خود اصلا فکر نکنید.
  2. ذهن خود را از فکر کردن به دغدغه های خود خالی کنید‌‌.
  3. اصلا با تلفن همراه خود چه برای تماس چه بازی و یا گشتن در فضای مجازی در این تایم استفاده نکنید.

۳٫ کشیدن نفس عمیق

کشیدن نفس عمیق

شاید شما هم شنیده باشید که زمانی که دچار استرس شده اید، کشیدن چند نفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند.

در واقع نفس عمیق کشیدن با رساندن مقدار اکسیژن بیشتر به مغز باعث آرام شدن شما و در نهایت باعث افزایش تمرکز ذهن می شود.

روش اصولی نفس عمیق کشیدن بدین صورت است که شما به مدت ۴ ثانیه  یک نفس عمیق می کشید و آن را به مدت ۷ ثانیه در سینه خود حبس کرده و پس از این مدت زمان، به مدت ۸ ثانیه هوای دمیده شده را به آرامی آزاد کرده و آن را از سینه خود خارج می کنید.

این روش تنفس عمیق را می توانید ۲ تا ۴ مرتبه تکرار کنید. این روش به عنوان یکی از روش های تسلط بر ذهن شناخته می شود.

۴٫ کشیدن اشکال هندسی

کشیدن اشکال هندسی

برای انجام این روش تسلط بر ذهن کافی است  که با یک مداد رنگی یکی از شکل های هندسی مثل دایره، مستطیل یا مربع را در ابعاد کوچک مثلا یک سانتی متر بر روی کاغذ بکشید و بر روی آن تمرکز کنید.

در این زمان اصلا به چیز دیگری فکر نکنید و تمام حواس خود را فقط بر روی شکل هندسی کشیده شده، بگذارید.

سپس چشم خود را بسته و سعی کنید شکل آن را تجسم کنید. انجام این کار به افزایش تمرکز ذهن شما کمک زیادی می کند.

۵٫ ممنوعیت انجام چند کار به صورت همزمان

برای افزایش تمرکز ذهن یکی از روش ها اسن است که چند کار را همزمان انجام ندهیم و تمام تمرکز خود را بر روی انجام یک کار بگذاریم.

طبق تحقیقات انجام داده شده درباره این موضوع مشخص شده که اگر افراد کار های کمتری را به صورت همزمان انجام دهند، حفظ تمرکز برای آن ها بسیار آسان تر است.

۶٫ خواب کافی

خواب کافی

یکی از راه های افزایش تمرکز و کنترل ذهن، خوابیدن به میزان کافی است‌‌.

تحقیقات نشان داده اند که اگر در روز یین ۶ تا ۸ ساعت بخوابید می توانید به افزایش تمرکز ذهن خود کمک کنید.

برای آسوده خوابیدن کافی است لیوان آبی را در روبه روی خود قرار داده و به آرامش آب فکر کنید.

۷٫ ایجاد انگیزه برای انجام کار ها

از دیگر راه هایی که به افزایش تمرکز ذهن کمک می کند، این است که برای انجام کار های خود انگیزه ایجاد کنیم.

انجام دادن کار ها با انگیزه باعث می شود که تمرکز شما بر روی انجام آن کار افزایش یابد‌.

در واقع با ایجاد کردن انگیزه شما نگرش خود را نسبت به موضوع و کار محول شده به خود تغییر می دهید و همین موضوع باعث افزایش تمرکز و کنترل ذهن می شود.

ایجاد انگیزه برای انجام کار ها

۸٫ استفاده از تکنیک پومودورو

یکی از راه های افزایش تمرکز و تسلط بر ذهن انجام این تکنیک است. در این تکنیک شما به مدت ۲۵ مین بر روی یک موضوع تمرکز می کنید و پس از گذشت این مدت زمان، به مدت ۵ دقیقه به ذهن خود استراحت بدهید.

این کار را به مدت ۴ بار تکرار کنید. انجام مستمر این کار به افزایش تمرکز ذهن شما کمک زیادی خواهد کرد.

۹٫ نقاشی کشیدن با قلمو

کشیدن نقاشی یکی از فعالیت های دلخواه و جالب برای تمامی افراد می باشد.

اما تاثیر این فعالیت بر روی افزایش تمرکز ذهن بسیار شگفت انگیز است.

با توجه به این موضوع که در زمان نقاشی با قلمو، باید تمرکز زیادی بر روی نحوه حرکت قلمو کنید، می توان گفت که همین مورد به تقویت قدرت تمرکز شما کمک زیادی خواهد کرد.

۱۰٫ انجام بازی های تمرکزی

از دیگر روش های آسان و قابل انجام برای هر سنی، انجام دادن بازی هایی است که نیاز به تمرکز دارند.

انجام این بازی ها به تقویت کنترل شما بر مغز و افزایش تمرکز ذهن کمک می کند و از بهترین روش ها برای این کار می باشد و اوقات شیرینی را نیز برای شما رقم می زند.

۱۱٫ شمردن تعداد کلمات یک صفحه

شمردن تعداد کلمات یک صفحه

این روش یکی از ساده ترین و در عین حال موثر ترین روش ها برای تسلط بر ذهن می باشد.

در این روش شما باید تعداد کلمات نوشته شده در هر صفحه را فقط با استفاده از چشم هایتان یشمارید و حق ندارید از انگشت هایتان و یا موارد کمکی دیگر در شمردن استفاده کنید‌.

تکرار این روش به مرور به افزایش تمرکز ذهن شما کمک می کند.

روش های نام برده شده در بالا تنها تعداد کمی از روش های تسلط بر ذهن می باشد و روش های زیادی برای افزایش تمرکز ذهن وجود دارد که شما با انجام آن ها می توانید کنترل زیادی بر ذهن خود پیدا کنید و از حواس پرتی و پرش ذهن در انجام کار های خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا برای شما مطالبی را در رابطه با حواس پرتی و راه های افزایش تمرکز و کنترل ذهن بیان کنیم و شما را در امر افزایش تمرکز ذهن یاری کنیم‌.

داشتن تمرکز در هر کاری باعث می شود تا آن کار به بهترین نحو ممکن انجام شود و بتوان آن کار را در مدت زمان کوتاه ترین انجام داد. این مورد به تنهایی می تواند به اهمیت داشتن تمرکز اشاره کند.

شما با به کار بردن روش های توضیح داده شده در این مقاله می توانید این توانایی را در خود ایجاد کنید. در نهایت از شما بابت همراهی نمودن ما تا پایان این مقاله، تشکر می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضمانت بازگشت وجه

مشروط بر مشکل فنی در محصول

پشتیبانی بسیار سریع

پاسخگویی از 20 دقیقه تا 3 ساعت

محصولات اورجینال

اورجینال بودن محصولات

پروسه خرید سریع

دانلود آنی پس از خرید محصول

کاربر گرامی برای خرید و یا دانلود محصولات وبسایت ابتدا باید در وبسایت ثبت نام کنید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود شوید. راهنمای کاربران